انواع برند‌های منجوق در بازار ایران

انواع برند‌های منجوق در بازار ایران

انواع منجوق

منجوق دوزی، هنری با ریشه‌ ایرانی

حتماً تا به حال لباس‌های سنگ دوزی و منجوق دوزی شده را دیده‌اید. این هنر از سالیان دور در ایران موسوم بوده است. مردمان آن روزها چادر، قالی و لباس‌های خود را با جواهرات تزئین می‌کردند. با توجه به گران قیمت بودن سنگ‌ها این هنر خاص اشرافیان باستان بوده است. طبیعتاً اقشار متوسط جامعه از سنگ ها و یا فلزات کم ارزش‌تری استفاده می‌کردند. از آن روزها تا به اکنون هنر جواهردوزی به منجوق دوزی مبدل شده است. برای خلق این هنر از انواع منجوق‌ها با اشکال و جنس‌های مختلف استفاده می‌شود. بسته به اینکه برای چه لباسی منجوق دوزی انجام می‌شود، نوع و جنس مورد استفاده متغیر است. علاوه بر نوع و جنس، برندهای آن‌ها نیز مورد توجه است. در ادامه این مقاله توضیحات متنوعی در خصوص تاریخچه، انواع ئرو برندهای موجود در بازار صحبت خواهیم کرد. این مقاله به شما کمک می‌کند تاخرید بهتری را با میوکی لند تجربه کنید. آگاهی در زمان خرید یکی از مهم‌ترین ارکان خرید موفق است.

تاریخچه منجوق در ایران

پیشینه این هنر زیبا و چشم نواز به زمان حکومت هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان باز می‌گردد. این هنر آن روزها به جواهردوزی شهرت داشته است. در آن روزگاران سنگ‌های قیمتی را به‌عنوان جواهر بر روی البسه و چادرها می‌دوختند. این هنر همچنین در زمان مغول‌ها بسیار مورد توجه بوده است. کلاویخو در سفرنامه خود این چنین می‌نویسد: (( دیوارهای شاه نشینی که محل نشستن اعلی حضرت بود با پرده‌های سرخ پوشیده شده بودند. بر این پرده‌ها منجوق‌هایی از زر و یاقوت و نیز مروارید و سنگ‌های گران‌بهای دیگر دوخته شده بود)). این هنر و جواهردوزی در میان دیگر شاهان، مورد توجه قاجاریان نیز بوده است. سند این ادعا در موزه هنرهای تزئینی ایران موجود می‌باشد.

انواع برندهای منجوق در بازار

منجوق چیست؟

اگر بخواهیم منجوق را تعریف کنیم بدین گونه است: مهره‌های ریز و تزئینی در جنس، رنگ و اشکال مختلف که اغلب بر روی پارچه‌هایی چون ساتن، مخمل، تافته و ابریشم دوخته می‌شوند.
شایان ذکر است بدانیم دایره استفاده از این مهره گسترده است. از آن برای تزئین البسه، کوسن، چادر نماز و … استفاده می‌شود. یکی دیگر از هنرهای پرکابرد و گسترده‌ای که در آن نقش اصلی را بازی می‌کنند ساخت زیورآلاتی چون: دستبند، گردبند، هدبند و محصولاتی از این قبیل است.

انواع جنس منجوق

همانطور که در گذشته نیز مرسوم بوده است، برای جواهردوزی سنگ‌ها با درجات و قیمت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه نیز بسته به اینکه در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرند انواع مختلفی دارند. انواع آن‌ها بر اساس جنس آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

1-پلاستیک

پلاستیک مایع در قالب ریخته و سفت می‌شود. این تکنیک مشابه تهیه نوع شیشه‌ای است. قیمت این مهره‌ها ارزان است.پ

2-کریستال

این نوع ، از اضافه کردن کریستال به نوع شیشه‌ای ساخته می‌شود. اضافه کردن کریستال سبب درخشش بیشتر می‌شود. هرچه میزان کریستال بیشتر باشد، کیفیت آن بهتر است.

3-سرامیک

سرامیکی‌ها نیز از خاک رس پخته شده در کوره ساخته می‌شوند. آن‌ها دارای رنگ و لعاب زیبا و دوام بالا هستند. معروف‌ترین این گروه، منجوق‌های چینی هستند. آن‌ها از کوارتز، خاک رس، فلدسپات و کائولن ساخته شده‌اند.

4-فلز

از آلیاژهای مختلف ساخته می‌شود. برخی از این نوع را آبکاری نیز می‌کنند. طیف گسترده‌ای از اشکال در آن‌ها وجود داشته و روی خود اشکال و نقوش مختلفی دارند.

5-پلیمر رس

این نوع، از خاک رس درست شده است. خاک رس نرم و قابل انعطاف است و پس از پختن سفت می‌شود. پلیمر رس در رنگ‌های مختلف موجود است.

6-مینا

ساخت منجوق‌های مینایی به وسیله یک ماده شیشه‌ای مات یا نیمه شفاف روی دانه‌های فلزی، شیشه‌ای یا سرامیکی انجام می‌شود. این نوع از دهه 1960 شهرت پیدا کرد.

انواع منجوق

انواع برندهانواع برند های منجوق موجود در بازار

با توجه به اهمیت هنر جواهر دوزی، بازار تولید آن نیز گرم و پر رونق است. با در نظر گیری همین موضوع شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید انواع منجوق کرده اند. برندهای متنوعی در این حوزه فعال هستند که در ادامه یک به یک آن‌ها را شرح می‌دهیم.

1-میوکی

برند منجوق میوکی

میوکی به عنوان با کیفیت‌ترین برند شناخته می‌شود. این برند طیف گسترده‌ای از انواع منجوق را تولید می‌کند. به دلیل کیفیت و تنوع رنگ بسیار قابل توجه است. میوکی به دلیل یکدست و یک اندازه بودن منجوق‌ها بسیار مورد استقبال است. آبکاری این برند بسیار با کیفیت است. علاوه بر کیفیت، تنوع کالیته رنگی این منجوق جذابیت و مرغوبیت آن را دو چندان کرده است. ضمن کیفیت رنگ، ماندگاری بالای رنگ سبب شده است تا برند میوکی در دنیا حرف اول را بزند.

2-توهو

برند منجوق توهو

توهو یکی دیگر از برندهای معروف در دنیاست. به لحاظ کیفیت این منجوق بعد از میوکی شناخته می‌شود. این منجوق از انواع مختلف تولید می‌کند اما تفاوتی نیز دارد. قطر سوراخ منجوق توهو نسبت به دیگر منجوق‌ها بیشتر است. یکنواختی نیز در این نوع قابل قبول است، اما به یکنواختی برند میوکی نیست. برند توهو نیز مانند میوکی محصول کشور ژاپن است.

3-چک

منجوق چک

برند چک، محصول کشور چک است. به لحاظ اندازه یکسان هستند اما به جهت قطر کمی با یکدیگر متفاوت بوده و عدم یکنواختی در آن‌ها دیده می‌شود. تنوع رنگ در این برند نیز وجود دارد اما با تنوع کالیته رنگ در برند میوکی قابل قیاس نیست.

4-ماتسونو

منجوق ماتسونو

ماتسونو از دیگر برندهای موجود در بازار است. این نوع اندازه و یکنواختی کمتری نسبت به برند میوکی و چک برخوردار است. ثبات رنگ در این نوع منجوق ضعیف است.

5-چینی

منجوق چینی از دیگر برندهای موجود در بازار است. این برند از کیفیت و آبکاری ضعیف‌تری برخوردار است. این برند یکی از ارزان‌ترین‌های موجود در بازار است. به جهت اندازه و عدم یکنواختی، آبکاری ضعیف و عدم ثبات رنگ از بازار پسندی کمتری در جواهردوزی و صنعت زیورآلات برخوردار است.

کدام برند بهتر است؟

در میان برندهایی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، میوکی به عنوان بهترین برند شناخته شده در دنیاست. این برند به دلیل کیفیت، اندازه یکسان، آبکاری، تنوع رنگ بالا و ثبات رنگ مورد توجه ویژه صنعت جواهردوزی و زیورآلات است. برای تهیه اصل این برند نیاز است تا آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. میوکی لند به عنوان وارد کننده برند میوکی امکان ارائه منجوق با کیفیت و اصل را برای شما عزیزان فراهم کرده است. خرید این برند از میوکی لند به صورت حضوری و آنلاین قابل انجام است. با میوکی لند یک خرید دلچسب را تجربه کنید.

 

ارسال نظر

بازگشت به بالا